Hengerfej tömítés csere (1995+)


Alany: Andris (Kilroy) 2.5 TDi Scorpioja

2.5 Literes 8 szelepes 4 hengerfejes VM Diesel
Évjárat: 1995 ; Motor: SDC-94-EEC/12 ; Lépcsős hátú



Hengerfej (és/vagy) tömítés elégtelenségére utaló tünetek

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-
-

Motor túlmelegszik (elvetemedik a hengerfej)
Vizcsövek kemények, a rendszerben túlnyomás van, a kiegyenlitőtartályon át kinyomja a vizet
Olajban víz, vagy a vízben olaj van
Nincs megfelelő erő a motorban
Motor egyenetlenül jár, ingadozó alapjárat
Egy vagy több hengerben nincs kompresszió
Kipufogótorokba, vagy szivótorokba visszapufogó hangot hallani
Vezérműszij elszakadt (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Vezérlés átugrott (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Verérműtengely, vagy főtengely eltört (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Ha a motor olajat fogyaszt, kéken füstöl
Hengerfejből kopogó, csattogó zaj hallatszik
Szivárog a tömítésnél az olaj vagy a víz, esetleg átégett, hengerfejtömítés csere alkalmával minimum síkmarást kell végezni
Nagyobb teljesítményt szeretne (szelepek tökéletes zárása!)
Motorból fogy a víz, fehér füst (gőz) látszik


Szükséges szerszámok

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Torx készlet,
Inbus készlet,
csavarhúzó,
kereszthornyos csavarhúzó,
17; 13; 12; 10-es villáskulcsok,
10; 12; 13; dugógulcsok,
M14; M12-es speciális hengerfej szerszámok,
emelő,
27-es vagy 28-as mélyhúzott dugókulcs-, vagy speciális porlasztókulcs.
Nyomatékkulcs.
Rengeteg de rengeteg patyolattiszta géprongy.

Letölthető szerelési útmutató (Forrás: www.fordscorpio.co.uk)



Előkészületek

-
-

-

-

Mindenekelőtt győződjünk meg róla, hogy biztosan hengerfej problémánk van az autónkkal!!!
Szükségünk lesz egy helyre, ahol hosszabb ideig biztonságosan tárolhatjuk az autónkat, és a szerszámainkat.
Rengeteg türelem, és odafigyelés kell, mert aki kicsit is úgy érzi, hogy nem meri, vagy nem tudja végigcsinálni az ne is kezdjen hozzá, mert többet árthat, mint amennyit használ.
Készítsünk elő kb. 80.000 HUF készpénzt.

Ha ideges vagy, hírtelen haragú vagy, ne állj neki!!!


A következő tömítésekre lesz szükségünk

-
-
-
-
-
-
-

Hengerfejtömítés,
Hengerfejcsavarok,
Szelepfedéltömítés,
EGR tömítés,
Vizgyüjtőfej tömítések,
Szívó és kipufogósortömítés,
Tömítőmassza.


Na induljunk!

-
-

Engedjük le a hűtöfolyadékot, és a motorolajat.
Kössük le az akkumulátor testkábelét.


Vegyük le a tágulási tartályt

-

Kis bemelegítés a nagy dolgok előtt. Szimplán 3 csavart kell kitekerni és 3 csövet lekötni.

(van akinél Torx, van akinél mindenféle csavarok vannak)



A tágulási tartály eltávolítva

-

A csöveket csak hajtsuk szépen félre.



Turbó hővédő leszerelése

-

Simán csak kiszedjük a csavarokat, és kivesszük a turbó hővédőjét...

(10-es kulcs)



Termosztát és intercooler csövek eltávolítása

-

Szokásos alapdolgok egyelőre... Ezt lekötjük, azt lekötjük, de mindenre figyeljetek ennek ellenére.



Vízgyűjtőfej lekötése

-

Óvatosan el ne törjön a csonk, mert akkor "szipisz*pi" van.



Turbó-üzemanyagcső leválasztása

-

Ez a cső nyomja az uzemanyagot egyenesen a szívótérbe. Lekötni, lehúzni, és félretenni az adagolónál beszorítva valahova...



-

A Turbó- üzemanyagcső másik vége az adagolón



Turbó-olajellátó lekötés

-

Ez egy nagyon fontos mozzanat, a csavarra vigyázzunk, nehogy sérüljön, mert pótolhatatlan. Lesz ott még két alátét, ami bronzból van, ezeket újra cseréljük, a csapágyboltban kapható ugyanolyan bronztömítés, mindössze 60 HuF.

(17-es kulcs)



Vízpumpa-termosztát cső leválasztása

-

Simán kitekeremabilincsetéslehúzom dolog...



Kipufogócsavarok eltávolítása

-

A kipufogócsavarok a legjobb esetben normál menetesek, és az anyák feje 12-es, a turbónál az alábbi szerint simán hozzáférni a csavarhoz.

(két db 3/8-ados "felehosszú" hosszabbitószár, és 12-es dugókulcs)



EGR lekötése, Kipufogó lehúzása, és Szívósor leszedése

-

A már lekötött kipufogócsonkról kijövő, és az EGR szelep felé végződő csövet szépen leszedjük (13-as kulcs). Az EGR tömítésre vigyázzunk, mert nem lehet kapni (IGEN Yan-ikám itt kell majd a kipufogótömitő paszta!) . Lekötés után a kipufogócsövet egy határozott, nem gyors, de erős mozdulattal lehúzzuk a helyéről egészen balra.

A szívósor anyáihoz ezennel hozzáférünk, és levesszük a szívósort. (13-as dugókulcs)



Vizgyűjtő levétele

-

Óvatosak legyünk, mert ezek a francos csavarok egyenesen a hengerfejbe vannak integrálva. Az alu-menetek hamar tönkre mennek... A termosztát házzal eggyütt levesszük.

(10-es kulcs)



Olajzócsavarok-csövek leszedése

-

A csavarokra vigyázzunk, azok kellenek, a bronzalátéteket meg cseréljük újakra. Miután kiszedtük a csavarokat, a csövet szépen elhúzzuk félre, de vigyázzunk nehogy eltörjük!



-

ide félre...



Nívópálca kiszedés, és a hőmérőcsatik lekötése

-

A nívópálcát egy határozott mozdulattal, ámde nem kevés, de nem túlzottan sok erő kifejtésével a jobbkéz használatával a megfelelő szögben végigtartva fölfelé kihúzzuk. (HÖHÖH ez jó mi?! )

csatikat le...



Üzemanyagcsövek levétele, AC csatik lekötése, porlasztásérzékelő lekötése

-

Az üzemanyagcsöveket először az 1-es és 2-es porlasztóknál kilazítjuk, majd az adagolón kikötjük. Majd folytatjuk ugyanígy a 3-as és 4-es csövekkel.

Az izzítógyertyákról is szedjük le a csatikat.



-

adagoló... üzemianyag kivezetések...


-

AC csatikat simán lehúzzuk.



Porlasztócsúcsok kiszedése

-

Jó esetben van speckó szerszámunk, rossz esetben mint pl. ez nincs. Van amelyik 27-es, és nekem miért ne lenne más, nekem 28-as a méret... Mindegy... Simán ki kell őket tekerni a helyükről, semmi különös, csak a porlasztásérzékelő csatijára vigyázunk, mert kell... No és még a kis résolaj csövekre az oldalán... Jól meg vannak ám húzva...





Szelepdekni levétele

-

Négy Torx-os csavar.





Szelephimbák és rudak levétele

-

A himbáknak és a rudaknak készitsünk elő papírt, és tollat, valamint zacsikat, amiben tároljuk, de jó olyan cucc is, amiben tudjuk elkülönítve tárolni. Miután egyet-egyet leszedünk, mindig jegyezzük meg, hogy hol volt, és hogy melyik szelep tetején ücsörgött. A hengerek számozása az autó elejétől indul, 1, 2, 3, 4-es.

(13-as kulcs)





Hengerfejek leszedése

-

A pontos csavarkitekerési sorrend betartása kötelező!

M12-es megeresztési sorrend.



-

M14-es megeresztési sorrend.


-

Ha kint vannak a csavarok, óvatosan, egyenként vegyük le a hengerfejeket, és a véglemezeket. A hengerfejeket karcoljuk meg, vagy üssük bele, hogy hányas volt... Az acélpogácsákat is számozzuk meg lehetőleg, hogy honnan vettük le. A repedt acélpogácsát cserélni kell, mert a nyomaték utáni fokolásnál el fog törni.


-

Henger belülről.




-

Hengerfejek a fődön... Meg egy kiszuperált villanyroller.


-

Takaritsuk meg a hengereket a viztől és egyéb szennytől, ami kifolyt/beleesett, amikor levettük a hengerfejeket.



Pihi

-

A hengerfejeket szépen vigyük el felsíkoltatni, meg nyomáspróbára. Őket ajánlom, mert nekem tökéletes munkát produkáltak.

www.hengerfej-szerviz.hu

Telefon: 339-97-52, 06-20/941-0749
E-mail: szerviz@hengerfej-szerviz.hu



Gépműhely után

-

Jól látható, hogy melyiket csinálták ők, és melyiket csinálták máshol. Balról a harmadik, az előző tulaj hengerfej javíttatása volt... Remélem nem kell többször.



-

csillivilli vazze!



Dilettáció helyek

-

A régi dilettációt nem fotóztam le, mert fogalmam sem volt, hogy van egyáltalán oan...





A két véglemezt is síkoltatni kell

 



Hengerfejtömítés

-

Nos, van többféle hengerfejtömítés. Van amelyik 4 darabból áll, és van amelyik 1 darabból. Van 0, 1, és 2 ékes.



Olyat tettem alá amilyen benne volt... 2 ékes és egy darabból áll.

Közben kiderült, hogy ami kilóg a hengerből az a tűzkarika, és az határozza meg a tömítés vastagságát, hogy mennyire lóg ki a henger síkjától a tüzkarika. Ezt eccerüen meg lehet mérni tolómérővel, de van hozzá speckó szerszám... Kituggya hányezerért.







Kipufogó, és szívósor tömítés

-

Hálisten egy darabban van ez is, és Vorfi cipője szépen ki van pucolva.



Szelepdekni tömítés

 



EGR tömítés

-

Erre majdnem egy hetet vártam mire megjött, de nem is kellett. Mert a másik kellett, de az még nem jött meg.  Ez a "háromszög" alakú.



Hengerfejcsavarok

-

Nagyon fontos, hogy a régi csavarokat felejtsük el, nem szabad összerakni velük a hengerfejet, mert már megnyúltak.



Hengerfuratok kitisztítása

-

A henger meneteibe esetlegesen bekerülő szennyeződést és folyadékokat el kell távolítani, ugyanis a csavarok betekerésével ezek megfeszithetik a henger falait, és meg is repeszthetik!!!

Ha már itt vagyunk, kenjük meg a hengert belülről egy kis olajjal, hogy a frissen beindított motor szépen kenődjön az első fordulatnál is.



A bal oldali a megfelelő tömítés

-

Igen... Hát láccik milyen munkát végeznek a szervizekben... Véletlenül beleesett a hengerfejeim alá egy gyári Crysler tömítés (jobb oldali)...

De jól látható az ékszám itt... A bal felső sarokban van a két lyuk ami az ékszámot jelöli.



Hengerfejek elhelyezése

-

A hengerfejek alá szépen tegyük be a tömítést és az 1-es hengerfejjel indítva haladjunk szépen befelé az M14-es csavarok és az acélpogácsák segítségével. A csavarokat ne húzzuk meg, csak rögzitsük lazán a hengerfejeket vele.




-

minden csavarra tegyünk bronz-zsírt, hogy a csavarok kenve legyenek is, meg nem is... A csavarokhoz jár elvileg a csomagban.



Speciális hengerfejcsavar szerszámok

-

M12 és M14-es speckó szerszámfejek. A Gyári számuk az 21-002 és 21-175.

A FORD szervizekben sem hallottak róla, és rendelni sehol nem lehet. Speciális szerszámboltban darabja 7-8 ezer HuF. Én kölcsönkértem egy sorstárstól, akinek ezúton is szeretném megköszönni. Köszönöm szépen Balázs! (Cossie)





Szívósortömítés elhelyezése

-

Most kell odafigyelni, mert a szívósor fogja megadni, hogy hol a hengerfejek eredeti helye. Legyünk nagyon óvatosak és mozgassuk a hengerfejeket a kívánt pozicióba, hogy a szívósor a helyére kerüljön.



Szívósor feltétele

-

Tegyük a helyére a szívósort. És lazán rögzítsük. Elég az anyákat lazán kézzel meghúzni egyelőre.



Hengerfejcsavarok meghúzása

-

A hengerfej csavarok meghúzási sorrendje sorsdöntő lehet. Ne siessük el, ha kell pihizzünk előtte egy órát.

M14-es csavarok nyomatéka 30 NM (tehát tök laza lesz). A csavaroknál a sorrend nagyon fontos!!!



M14-es csavarok fokrahúzása

-

A fokolás sorrendje is pontosan történjen! A csavarokat kétszer kell fokolni. Az acélpogácsák nem mozdulhatnak el!



Az M12-es csavaroknál is tarsuk be az alábbiakat!

 





Szelephimbák és rudak visszatétele

-

Elővehetjük végre a szelephimbákat, és visszatehetjük a ketyegőre.

Mindet a helyére és meghúzni , aztán ecseteld be egy kicsit olajjal.



Olajzócsavarok és szelepdekni visszarakása

-

IGEN! Pasztát is használtunk a szelepdeknihez! A szelepdekni tömités mindkét oldalát bepasztáztuk.



Porlasztócsúcsok visszatekerése

-

Vigyázzatok a kis pöcsökre, amin a résolaj távozik a tankba. Ha letörik lehet pótolni őket, de húzos az ára.



Kipufogó feltétele, szívósor meghúzása, Turbó-olajtöltés, és EGR csatlakozás visszahelyezése

 



Vizgyűjtő és vizcsövek visszatétele

-

A vizgyüjtő alá elvileg való tömítést én elfelejtettem megvenni, de egy spirálfüzet hátlapja megfelelő anyag az előállítására. Plusz egy kis paszta és kész is a tömítés.



Tágulási tartály, Intercooler-cső, Üzemanyagcsövek, Porlasztásérzékelő, AC csatik, és Hőmérőcsatik, Izzítócsatik helyreállítása

-

Tehát mindent az eredeti helyére tenni vaze!


Mégegyszer ellenőrizzünk mindent, hogy a helyére került-e!

Gondolatban fussunk át a munkálatokon, és figyeljünk, mit felejthettünk el!


Ha minden megvan, akkor gyakorlatiklag készen vagyunk.

Töltsük fel a motort motorolajjal és hűtőfolyadékkal.

Tegyük vissza az akkumulátor testkábelét.

A ROTODIESELT pumpáljuk keményre.

Izzítsunk és indítsunk.

Ha mindent jól csináltunk, akkor a motor szépen jár, nem dadog, és tökéletesen reagál a gázadásra.

Vigyázzatok, ne induljatok egyből próbaútra, a motornak egy órát járnia kell!

A hűtőnek időben kell bekapcsolnia, és a motornak megfelelő hőmérsékleten kell üzemelnie.

Menjünk úgy 500 Km-t és vegyük le a szelepdeknit, majd húzzuk-újra a hengerfejcsavarokat. De remélem nem kell!

Hívjunk fel egy szervizt és fennhangon üvöltsük a telefonba hogy: MEGCSINÁLTAM, SZÍVJATOK LE ROHADÉKOK!


Tanulság:

Mindenki saját felelősségére csinálja!

A szervizekben megcsinálják ugyan a kocsinkat, de nem ilyen precizen. Csak meghúzzák oszt jóvan... Ebből többet nem kérek köszönöm, tehát mindent magamnak kell megcsinálni, hogy az tényleg meg legyen javítva. Másrészt pedig a munkadíjjal eggyütt... ha azt veszem akkor több, mint két próbálkozásom van megcsinálni. A szervizek nem ismerik a motort, még a "nagy" szerelők is meghátrálnak amikor meglátják a négy hengerfejet... Tehát marad Faterom sufnija, meg a sok jóbarát, akik nélkül nem lett volna készen.

Nekik köszönettel: Vorf, Cossie, Süni


Végepóén

 



Írta: Andris (Kilroy)

Ugrás az oldal tetejére