 |
 |
Hengerfej tömítés csere (1995+) |

|
Alany: Andris (Kilroy) 2.5 TDi Scorpioja
2.5 Literes 8 szelepes 4 hengerfejes VM Diesel
Évjárat: 1995 ; Motor: SDC-94-EEC/12 ; Lépcsős hátú
Hengerfej (és/vagy) tömítés elégtelenségére utaló tünetek
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- |
Motor túlmelegszik (elvetemedik a hengerfej)
Vizcsövek kemények, a rendszerben túlnyomás van, a kiegyenlitőtartályon át kinyomja a vizet
Olajban víz, vagy a vízben olaj van
Nincs megfelelő erő a motorban
Motor egyenetlenül jár, ingadozó alapjárat
Egy vagy több hengerben nincs kompresszió
Kipufogótorokba, vagy szivótorokba visszapufogó hangot hallani
Vezérműszij elszakadt (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Vezérlés átugrott (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Verérműtengely, vagy főtengely eltört (Görbülhetnek a szelepek, törhetnek a szelepvezetők)
Ha a motor olajat fogyaszt, kéken füstöl
Hengerfejből kopogó, csattogó zaj hallatszik
Szivárog a tömítésnél az olaj vagy a víz, esetleg átégett, hengerfejtömítés csere alkalmával minimum síkmarást kell végezni
Nagyobb teljesítményt szeretne (szelepek tökéletes zárása!)
Motorból fogy a víz, fehér füst (gőz) látszik |
Szükséges szerszámok
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- |
Torx készlet,
Inbus készlet,
csavarhúzó,
kereszthornyos csavarhúzó,
17; 13; 12; 10-es villáskulcsok,
10; 12; 13; dugógulcsok,
M14; M12-es speciális hengerfej szerszámok,
emelő,
27-es vagy 28-as mélyhúzott dugókulcs-, vagy speciális porlasztókulcs.
Nyomatékkulcs.
Rengeteg de rengeteg patyolattiszta géprongy.
Letölthető szerelési útmutató (Forrás: www.fordscorpio.co.uk) |
Előkészületek
-
-
-
- |
Mindenekelőtt győződjünk meg róla, hogy biztosan hengerfej problémánk van az autónkkal!!!
Szükségünk lesz egy helyre, ahol hosszabb ideig biztonságosan tárolhatjuk az autónkat, és a szerszámainkat.
Rengeteg türelem, és odafigyelés kell, mert aki kicsit is úgy érzi,
hogy nem meri, vagy nem tudja végigcsinálni az ne is kezdjen hozzá,
mert többet árthat, mint amennyit használ.
Készítsünk elő kb. 80.000 HUF készpénzt.
Ha ideges vagy, hírtelen haragú vagy, ne állj neki!!! |
A következő tömítésekre lesz szükségünk
-
-
-
-
-
-
- |
Hengerfejtömítés,
Hengerfejcsavarok,
Szelepfedéltömítés,
EGR tömítés,
Vizgyüjtőfej tömítések,
Szívó és kipufogósortömítés,
Tömítőmassza. |
Na induljunk!
-
- |
Engedjük le a hűtöfolyadékot, és a motorolajat.
Kössük le az akkumulátor testkábelét.
|
Vegyük le a tágulási tartályt
-
|
Kis bemelegítés a nagy dolgok előtt. Szimplán 3 csavart kell kitekerni és 3 csövet lekötni.
(van akinél Torx, van akinél mindenféle csavarok vannak) 
 |
A tágulási tartály eltávolítva
- |
A csöveket csak hajtsuk szépen félre.
 |
Turbó hővédő leszerelése
- |
Simán csak kiszedjük a csavarokat, és kivesszük a turbó hővédőjét...
(10-es kulcs)
 |
Termosztát és intercooler csövek eltávolítása
- |
Szokásos alapdolgok egyelőre... Ezt lekötjük, azt lekötjük, de mindenre figyeljetek ennek ellenére.
 |
Vízgyűjtőfej lekötése
- |
Óvatosan el ne törjön a csonk, mert akkor "szipisz*pi" van.
 |
Turbó-üzemanyagcső leválasztása
- |
Ez a cső nyomja az uzemanyagot egyenesen a szívótérbe. Lekötni, lehúzni, és félretenni az adagolónál beszorítva valahova...

|
- |
A Turbó- üzemanyagcső másik vége az adagolón
 |
Turbó-olajellátó lekötés
- |
Ez egy nagyon fontos
mozzanat, a csavarra vigyázzunk, nehogy sérüljön, mert
pótolhatatlan. Lesz ott még két alátét, ami bronzból van, ezeket
újra cseréljük, a csapágyboltban kapható ugyanolyan
bronztömítés, mindössze 60 HuF.
(17-es kulcs)
 |
Vízpumpa-termosztát cső leválasztása
- |
Simán kitekeremabilincsetéslehúzom dolog...
 |
Kipufogócsavarok eltávolítása
- |
A kipufogócsavarok a
legjobb esetben normál menetesek, és az anyák feje 12-es, a
turbónál az alábbi szerint simán hozzáférni a csavarhoz.
(két db 3/8-ados "felehosszú" hosszabbitószár, és 12-es dugókulcs)
 |
EGR lekötése, Kipufogó lehúzása, és Szívósor leszedése
- |
A már lekötött
kipufogócsonkról kijövő, és az EGR szelep felé végződő
csövet szépen leszedjük (13-as kulcs). Az EGR tömítésre vigyázzunk, mert
nem lehet kapni (IGEN Yan-ikám itt kell majd a
kipufogótömitő paszta!) .
Lekötés után a kipufogócsövet egy határozott, nem gyors, de
erős mozdulattal lehúzzuk a helyéről egészen balra.
A szívósor anyáihoz ezennel hozzáférünk, és levesszük a szívósort. (13-as dugókulcs)
 |
Vizgyűjtő levétele
- |
Óvatosak legyünk, mert
ezek a francos csavarok egyenesen a hengerfejbe vannak
integrálva. Az alu-menetek hamar tönkre mennek... A termosztát
házzal eggyütt levesszük.
(10-es kulcs)
 |
Olajzócsavarok-csövek leszedése
- |
A csavarokra vigyázzunk,
azok kellenek, a bronzalátéteket meg cseréljük újakra. Miután
kiszedtük a csavarokat, a csövet szépen elhúzzuk félre, de vigyázzunk
nehogy eltörjük!

|
- |
ide félre...
 |
Nívópálca kiszedés, és a hőmérőcsatik lekötése
- |
A nívópálcát egy
határozott mozdulattal, ámde nem kevés, de nem túlzottan
sok erő kifejtésével a jobbkéz használatával a megfelelő
szögben végigtartva fölfelé kihúzzuk. (HÖHÖH ez jó mi?! )
csatikat le...
 |
Üzemanyagcsövek levétele, AC csatik lekötése, porlasztásérzékelő lekötése
- |
Az üzemanyagcsöveket
először az 1-es és 2-es porlasztóknál kilazítjuk, majd az
adagolón kikötjük. Majd folytatjuk ugyanígy a 3-as és 4-es
csövekkel.
Az izzítógyertyákról is szedjük le a csatikat.

|
- |
adagoló... üzemianyag kivezetések...
 |
- |
AC csatikat simán lehúzzuk.
 |
Porlasztócsúcsok kiszedése
- |
Jó esetben van speckó
szerszámunk, rossz esetben mint pl. ez nincs. Van amelyik 27-es, és
nekem miért ne lenne más, nekem 28-as a méret... Mindegy... Simán ki
kell őket tekerni a helyükről, semmi különös, csak a
porlasztásérzékelő csatijára vigyázunk, mert kell... No és még a kis
résolaj csövekre az oldalán... Jól meg vannak ám húzva...

 |
Szelepdekni levétele
- |
Négy Torx-os csavar.

 |
Szelephimbák és rudak levétele
- |
A himbáknak és a
rudaknak készitsünk elő papírt, és tollat, valamint
zacsikat, amiben tároljuk, de jó olyan cucc is, amiben tudjuk
elkülönítve tárolni. Miután egyet-egyet leszedünk, mindig jegyezzük
meg, hogy hol volt, és hogy melyik szelep tetején ücsörgött.
A hengerek számozása az autó elejétől indul, 1, 2, 3, 4-es.
(13-as kulcs)

 |
Hengerfejek leszedése
Pihi
Gépműhely után
- |
Jól látható, hogy
melyiket csinálták ők, és melyiket csinálták máshol. Balról a
harmadik, az előző tulaj hengerfej javíttatása volt... Remélem nem
kell többször. 

|
- |
csillivilli vazze!
 |
Dilettáció helyek
- |
A régi dilettációt nem fotóztam le, mert fogalmam sem volt, hogy van egyáltalán oan... 

 |
A két véglemezt is síkoltatni kell
Hengerfejtömítés
Kipufogó, és szívósor tömítés
- |
Hálisten egy darabban van ez is, és Vorfi cipője szépen ki van pucolva. 
 |
Szelepdekni tömítés
EGR tömítés
- |
Erre majdnem egy hetet vártam mire megjött, de nem is kellett. Mert a másik kellett, de az még nem jött meg. Ez a "háromszög" alakú.
 |
Hengerfejcsavarok
- |
Nagyon fontos, hogy a régi csavarokat felejtsük el, nem szabad összerakni velük a hengerfejet, mert már megnyúltak.
 |
Hengerfuratok kitisztítása
- |
A henger meneteibe
esetlegesen bekerülő szennyeződést és folyadékokat el kell
távolítani, ugyanis a csavarok betekerésével ezek
megfeszithetik a henger falait, és meg is repeszthetik!!!
Ha már itt vagyunk, kenjük meg a hengert belülről egy
kis olajjal, hogy a frissen beindított motor szépen
kenődjön az első fordulatnál is.
 |
A bal oldali a megfelelő tömítés
- |
Igen... Hát láccik milyen
munkát végeznek a szervizekben... Véletlenül beleesett a
hengerfejeim alá egy gyári Crysler tömítés (jobb oldali)...
De jól látható az ékszám itt... A bal felső sarokban van a két lyuk ami az ékszámot jelöli.
 |
Hengerfejek elhelyezése
- |
A hengerfejek alá szépen
tegyük be a tömítést és az 1-es hengerfejjel indítva haladjunk szépen
befelé az M14-es csavarok és az acélpogácsák segítségével. A
csavarokat ne húzzuk meg, csak rögzitsük lazán a hengerfejeket vele.

 |
- |
minden csavarra tegyünk bronz-zsírt, hogy a csavarok
kenve legyenek is, meg nem is... A csavarokhoz jár elvileg a
csomagban.
 |
Speciális hengerfejcsavar szerszámok
- |
M12 és M14-es speckó szerszámfejek. A Gyári számuk az 21-002 és 21-175.
A FORD szervizekben sem hallottak róla, és rendelni
sehol nem lehet. Speciális szerszámboltban darabja 7-8
ezer HuF. Én kölcsönkértem egy sorstárstól, akinek ezúton
is szeretném megköszönni. Köszönöm szépen Balázs! (Cossie)

 |
Szívósortömítés elhelyezése
- |
Most kell odafigyelni,
mert a szívósor fogja megadni, hogy hol a hengerfejek eredeti helye.
Legyünk nagyon óvatosak és mozgassuk a hengerfejeket a kívánt
pozicióba, hogy a szívósor a helyére kerüljön.
 |
Szívósor feltétele
- |
Tegyük a helyére a szívósort. És lazán rögzítsük. Elég az anyákat lazán kézzel meghúzni egyelőre.
 |
Hengerfejcsavarok meghúzása
- |
A hengerfej csavarok meghúzási sorrendje sorsdöntő lehet. Ne siessük el, ha kell pihizzünk előtte egy órát.
M14-es csavarok nyomatéka 30 NM (tehát tök laza lesz). A csavaroknál a sorrend nagyon fontos!!!
 |
M14-es csavarok fokrahúzása
- |
A fokolás sorrendje is pontosan történjen! A csavarokat kétszer kell fokolni. Az acélpogácsák nem mozdulhatnak el!
 |
Az M12-es csavaroknál is tarsuk be az alábbiakat!
Szelephimbák és rudak visszatétele
- |
Elővehetjük végre a szelephimbákat, és visszatehetjük a ketyegőre.
Mindet a helyére és meghúzni , aztán ecseteld be egy kicsit olajjal.
 |
Olajzócsavarok és szelepdekni visszarakása
- |
IGEN! Pasztát is használtunk a szelepdeknihez! A szelepdekni tömités mindkét oldalát bepasztáztuk.
 |
Porlasztócsúcsok visszatekerése
- |
Vigyázzatok a kis pöcsökre, amin a résolaj távozik a tankba. Ha letörik lehet pótolni őket, de húzos az ára.
 |
Kipufogó feltétele, szívósor meghúzása, Turbó-olajtöltés, és EGR csatlakozás visszahelyezése
Vizgyűjtő és vizcsövek visszatétele
- |
A vizgyüjtő alá elvileg
való tömítést én elfelejtettem megvenni, de egy spirálfüzet hátlapja
megfelelő anyag az előállítására. Plusz egy kis paszta és kész is a
tömítés.
 |
Tágulási tartály, Intercooler-cső,
Üzemanyagcsövek, Porlasztásérzékelő, AC csatik, és Hőmérőcsatik,
Izzítócsatik helyreállítása
- |
Tehát mindent az eredeti helyére tenni vaze!
 |
Mégegyszer ellenőrizzünk mindent, hogy a helyére került-e!
Gondolatban fussunk át a munkálatokon, és figyeljünk, mit felejthettünk el!
Ha minden megvan, akkor gyakorlatiklag készen vagyunk.
Töltsük fel a motort motorolajjal és hűtőfolyadékkal.
Tegyük vissza az akkumulátor testkábelét.
A ROTODIESELT pumpáljuk keményre.
Izzítsunk és indítsunk.
Ha mindent jól csináltunk, akkor a motor szépen jár, nem dadog, és tökéletesen reagál a gázadásra.
Vigyázzatok, ne induljatok egyből próbaútra, a motornak egy órát járnia kell!
A hűtőnek időben kell bekapcsolnia, és a motornak megfelelő hőmérsékleten kell üzemelnie.
Menjünk úgy 500 Km-t és vegyük le a szelepdeknit, majd húzzuk-újra a hengerfejcsavarokat. De remélem nem kell! 
Hívjunk fel egy szervizt és fennhangon üvöltsük a telefonba hogy: MEGCSINÁLTAM, SZÍVJATOK LE ROHADÉKOK!
Tanulság:
Mindenki saját felelősségére csinálja!
A szervizekben megcsinálják ugyan a kocsinkat, de nem ilyen
precizen. Csak meghúzzák oszt jóvan... Ebből többet nem kérek
köszönöm, tehát mindent magamnak kell megcsinálni, hogy az
tényleg meg legyen javítva. Másrészt pedig a munkadíjjal
eggyütt... ha azt veszem akkor több, mint két próbálkozásom
van megcsinálni. A szervizek nem ismerik a motort, még a "nagy"
szerelők is meghátrálnak amikor meglátják a négy
hengerfejet... Tehát marad Faterom sufnija, meg a sok
jóbarát, akik nélkül nem lett volna készen.
Nekik köszönettel: Vorf, Cossie, Süni
Végepóén
|
 |
|
 |